Профілактика правопорушень

 

Профілактика правопорушень серед учнів

Одним із головних завдань сучасного закладу освіти є виховання правосвідомого, відповідального громадянина, який поважає закон, цінує людську гідність і дотримується правил співжиття в суспільстві.
Саме тому в Царичанському ліцеї велика увага приділяється профілактиці правопорушень серед дітей і підлітків.


🔹 Що таке правопорушення?

Правопорушення — це протиправна, винна дія або бездіяльність особи, за яку законом передбачено юридичну відповідальність.
До правопорушень належать не лише злочини, а й порушення шкільної дисципліни, правил поведінки, етичних норм, прояви агресії, булінгу чи вандалізму.


🔹 Основні напрями профілактичної роботи в закладі освіти:

  1. Формування правової культури учнів — через уроки громадянської освіти, правознавства, виховні години, інтерактивні тренінги.

  2. Проведення зустрічей з працівниками поліції, юристами, представниками служби у справах дітей.

  3. Психологічна підтримка дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, та робота з їхніми батьками.

  4. Індивідуальні консультації з учнями, схильними до ризикованої поведінки.

  5. Залучення школярів до волонтерської, спортивної, творчої діяльності, що формує відповідальність, самоповагу і позитивне ставлення до життя.


🔹 Основні причини порушення поведінки серед підлітків:

  • недостатній батьківський контроль;

  • негативний вплив однолітків або інтернет-середовища;

  • емоційна нестабільність, занижена самооцінка;

  • відсутність позитивних прикладів для наслідування;

  • байдужість з боку дорослих.


🔹 Як попередити правопорушення:

  • створювати у школі довірливу атмосферу, де дитина не боїться говорити про свої проблеми;

  • навчати учнів відповідальності за власні вчинки;

  • розвивати критичне мислення, щоб підлітки могли протистояти негативному впливу;

  • проводити спільну роботу з родинами;

  • реагувати вчасно на будь-які прояви девіантної поведінки.


🔹 Відповідальність неповнолітніх

Згідно із законодавством України, за скоєні правопорушення неповнолітні несуть адміністративну або кримінальну відповідальність, а за дітей, які не досягли віку відповідальності, відповідають батьки або опікуни.


🔹 Пам’ятаймо:

Найкраща профілактика правопорушень — це виховання совісті, доброти й людяності.
Школа, сім’я та громада мають діяти разом, щоб кожна дитина відчувала підтримку, розуміння та віру в себе.

💙 Виховаймо покоління, яке знає закон, поважає право і живе за совістю!

Сьогодні надто актуальною виступає проблема зростання правопорушень серед молоді. Профілактика правопорушень неповнолітніх є передусім проблемою педагогічною, бо вона пов’язана з вирішенням певного кола виховних завдань. Тому в цій справі особливе місце має зайняти рання профілактика, яка має розпочинатися вже з дитячого садка й початкових класів школи, коли закладаються основи характеру, ставлення до оточуючих, поведінки в побуті.
Важливим напрямком в роботі шкільного психолога і соціального педагога є психокорекція. Основу психокорекційної діяльності складає робота з «групами ризику», до яких входять підлітки, схильні до девіантної поведінки, які вже скоїли незначні правопорушення, стоять на внутрішкільному обліку або на обліку в кримінальній міліції.
У профілактиці правопорушень серед неповнолітніх значна роль належить шкільній психологічній службі. Психологічна служба школи забезпечує психічне здоров’я учнів, гармонійний розвиток особистості, формування громадянина, здатного до свідомого суспільного вибору, сприяє гармонізації взаємин особистості і суспільства, вирішенню проблем психологічного забезпечення навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи, профілактиці конфліктів, правопорушень.
Психологом в тісній співдружності з соціальним педагогом в ЗНЗ організовуються та проводяться лекції, семінари для вчителів, батьків з метою підвищення їх психологічної компетентності. Після проведення таких заходів значно збільшується число консультацій з питань виховання та навчання підлітків, адже на основі психологічної діагностики, бесід, спостережень надаються конкретні рекомендації учителям і батькам про подальшу роботу з даною категорією дітей.